שנות ה-90 שינויים בארגון

פרשת הסיליקון

בשנת 1995 עברה תנובה את אחד המשברים הגדולים בתולדותיה. תחקיר עיתונאי חשף כי החברה מוסיפה לחלב העמיד דל-השומן שלה את הכימיקל די מתיל סילוקסאן, שנחרט בתודעה הקולקטיבית כ"סיליקון". התוסף הסינתטי שימש כבולם-קצף, ואיפשר לאטום ביתר קלות את אריזות החלב לאחר מזיגת החלב לתוכן. הסערה התקשורתית שקמה בארץ היתה גדולה ולתנובה נגרם נזק תדמיתי אדיר.
האירוע היה במידה רבה אירוע מכונן עבור החברה: בעקבותיו עברה תנובה מהפך גדול ומשמעותי שבמסגרתו הוחלף כל צוות ההנהלה הבכיר, נבדקו מחדש כל תהליכי הייצור, נבנו מערכות בקרה קפדניות ואיכותיות על-פי סטנדרטים בינלאומיים, גובשו מנגנוני דיווח למשרד הבריאות ונפתחו ערוצי תקשורת ישירים לצרכנים בכל שעות היממה, תוך הנהגת מדיניות של שקיפות ואחריות מלאים. בעקבות המהפך, הפכו בשנים האחרונות מערכות בקרת האיכות ובטיחות המוצרים של תנובה למודל לחיקוי בענף המזון בישראל, ואף לחברות מזון  
להמשך הכתבה>> 3 | 2 | 1 | 

מובילות בעולם.
עיתונאי "הארץ", אריה כספי, כתב על הפרשה: "זה היה סיפור קטן על תוסף סינתטי ובלתי מזיק שהוסיפו לחלב בניגוד למקובל. המזון שאנחנו אוכלים בא במגע עם כמויות אדירות של חומרים סינתטיים ואחרים... הסיליקון הוא אחד מאינספור חומרים כאלה... להיסטריה סביב הסיליקון לא היתה שום סיבה. אבל היא שירתה היטב את תדמיתו של העיתון... ".
בעקבות חקירה פנימית הודתה הנהלת תנובה במעשה, ומנכ"ל החברה, יצחק לנדסמן, התנצל בהודעה אישית על הפרשה, הורה על השעייתו של מנהל המפעל והתפטר מניהול תנובה בעצמו. על אף שמשרד הבריאות קבע כי תוסף הסיליקון הינו תוסף שכיח וידוע בתעשיית המזון ואין בו כל בעיה בריאותית, הבינה תנובה כי שורש האירוע הוא לעניין מידת השקיפות שהיתה החברה צריכה להפגין. על כן, בשנים האחרונות חרטה החברה על דגלה את ערכי השקיפות והאחריות כלפי ציבור הצרכנים כערכים מובילים ומרכזיים.
ב-1997, לאחר  
להמשך הכתבה>> 3 | 2 | 1 | 

שהושלם תהליך ארוך של שינויים מבניים עמוקים בחברה, ובמסגרת תהליך שיקום תדמיתם של מוצרי החלב העמיד ותדמיתה של החברה בכלל, עלה קמפיין חלב בחלל: גולת הכותרת של הקמפיין היתה משלוח חלב עמיד תנובה לקוסמונאוטים הרוסים בתחנת החלל מיר, שצולמו לוגמים ממנו כשהם מרחפים באוויר. פרסומת זו, הראשונה אי פעם שצולמה בחלל, זכתה להד תקשורתי חיובי עצום.
 
3 | 2 | 1 |